Insights /

Design

Nick DiLallo: de copywriter die altijd de juiste woorden vindt.

On 26 / 10 / 2023 / by Oriana Calemi

UX Writing smashingconf
Vorige week woonde ik Smashingconf 2023 in Antwerpen bij en had ik de kans om Nick DiLallo te horen spreken over UX writing. Nick is een copywriter en UX writer die heeft gewerkt met merken zoals Airbnb, Apple en Ikea.

De impact van UX writing op de gebruikservaring

Schrijven helpt jou en je interface om mensen respectvol te benaderen en hen door je digitale product te leiden. Het vermindert complicaties, geeft mensen richting naar hun doelen, en zorgt ervoor dat niemand zich gedesoriënteerd, onzeker of geïrriteerd voelt. Dit alles begint met het ontwerpen van een product vanuit een duidelijk perspectief.

Enkele tips van de meester

  1. Definieer je doelgroep.

Een van de meest cruciale aspecten is te begrijpen voor wie je schrijft. Het afstemmen van je boodschap op de behoeften en voorkeuren van je doelgroep is de sleutel tot het creëren van boeiende content. Voordat je begint met schrijven, stel jezelf en je doelgroep specifiekere vragen. Waar zijn ze naar op zoek? Wat zijn hun interesses? Waar zullen ze meer aandacht aan besteden?

  1. Kies de juiste woorden.

Mensen precies vertellen wat ze op het juiste moment moeten weten, is een geweldige manier om hun aandacht te trekken en hen te helpen met hun gebruikerservaring. Het vereenvoudigen van je content door alleen relevante informatie te delen, zal hen enorm helpen. Het gaat echter niet alleen om het uitleggen van iets, maar ook om emoties aan je content toe te voegen.

Hieronder volgt een goed voorbeeld met drie call-to-actions. Ze verwijzen allemaal naar dezelfde actie, maar het enige dat verandert, is de manier waarop de woorden aanvoelen.

3. Ontwerp je tekst.

Je boodschap moet precies raak zijn. Benadruk wat belangrijk is door gebruik te maken van grote en vette tekststijlen. Dit helpt lezers om de content te navigeren. Houd het echter schoon en relevant.

4. Vind momenten om een eigen stem toe te voegen.

Je eerste woorden moeten de toon zetten, aansluiten bij je merk en je doelgroep aansporen om verder te lezen. Of het nu een pakkende kop of een gedurfde invalshoek is, begin sterk en bepaal de toon voor wat volgt!

Schrijven mag ook leuk zijn. Voeg humor en enthousiasme toe. Breng je tekst tot leven. Zorg ervoor dat je dit niet overdrijft. Een eigen stem is niet altijd nodig, dus gebruik het op de juiste manier.

5. Jouw interface is jouw wereldbeeld.

Wees inclusief en respectvol naar iedereen, ongeacht geslacht, etniciteit, capaciteiten of seksuele geaardheid. Gebruik bijvoorbeeld een schuifbalk in plaats van een vaste leeftijdscategorie. Dit voorkomt dat mensen zichzelf in hokjes plaatsen en respecteert hun individualiteit.

Daarnaast, maak content toegankelijk, bijvoorbeeld door gebruik te maken van schermlezers en alt-tekst. Eenvoudige acties kunnen een grote impact hebben.

6. Wat je doet, is belangrijker dan wat je schrijft.

Zorg dat je content overeenkomt met wat je wilt zeggen of doen. Houd het eerlijk.

Geen trucs of valse beloften. Als je iets niet weet, doe dan niet alsof.

Hier is een voorbeeld: Als je het een 'gratis proefperiode' noemt, vraag dan niet om creditcardgegevens. Als het niet echt gratis is, laat dan het woord 'gratis' achterwege. Wees duidelijk en transparant.

Ik vond Nick's presentatie over UX writing echt interessant. Het liet me inzien dat elke tekst goed doordacht moet zijn, of je nu schrijft voor digitale producten, print of een ander doel.

All images used belong to Nick Dilallo's website.