Insights

De key moments die je project kunnen maken of kraken

On 24 / 03 / 2023 / by Maarten Cox

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je vraagt je af wat er misging of hoe het project beter of soepeler had kunnen verlopen. In deze post identificeren we de cruciale momenten die een project kunnen maken of breken, en geven we enkele tips over hoe je hiermee om kunt gaan.

Het contract tekenen

Dit voelt misschien als valsspelen, omdat je het project nog niet eens bent begonnen. Toch is het essentieel om het vanaf het begin goed te doen. Zorg ervoor dat jij en je klant beide een ondertekende overeenkomst hebben waarin de scope, aanpak, planning en het budget van het project worden beschreven. Geef hen je algemene voorwaarden en zorg ervoor dat je klant deze begrijpt en goedkeurt, zodat de context van jullie samenwerking voor iedereen duidelijk is.

De kick-off

De kick-off meeting is het ideale moment om ervoor te zorgen dat de rest van je project soepel verloopt. We gebruiken deze vergadering om de volgende punten te bespreken:

  1. Verantwoordelijkheden en besluitvorming

  2. Communicatiekanalen en -protocollen

  3. Standaardtijden (bijv. voor reviews)

  4. Verwachtingsmanagement

  5. Risico’s en risicobeperking

Ons doel voor deze meeting is om een overzicht te krijgen van wie er bij het project betrokken is en wat hun verantwoordelijkheden en verwachtingen zijn. Het kernteam moet de bevoegdheid hebben om het project zelfstandig vooruit te helpen en weet bij wie ze moeten aankloppen voor advies of informatie.

We proberen ook een beeld te krijgen van eventuele risico’s die het project kunnen ontsporen. Dit kan te maken hebben met de beschikbaarheid van een sleutelpersoon, een onbekend datapunt of een organisatorisch probleem dat het project kan beïnvloeden. Als er risico’s worden geïdentificeerd, definiëren we een risicobeperkingsplan om de mogelijke impact van de vastgestelde risico’s te verminderen.

Interne briefing en reviews

Interne briefings en reviews worden vaak vergeten of als een bijzaak behandeld. Sla deze niet over! Ze zijn het perfecte moment om je teamleden te betrekken en mee te laten denken. Bekijk je proces en identificeer de beste momenten om mensen te laten delen wat ze hebben geleerd of gemaakt en om feedback te krijgen. Het gaat niet alleen om ervoor te zorgen dat er geen fouten zijn. Vaak leiden deze momenten tot spontane verbeteringen, simpelweg omdat iemand anders er met een andere of frisse blik naar kijkt!

Bij Born Digital hebben we elke ochtend een dagelijkse stand-up, zodat iedereen weet waar de anderen aan werken. Na de stand-up is er tijd voor break-out sessies, waarin mensen bepaalde projecten of onderwerpen in detail kunnen bespreken.

Reviews door de klant

Wanneer je toewerkt naar een review met de klant, vraag jezelf dan af: "Wat wil ik valideren, en wat is de beste manier om dit aan de klant te presenteren, zodat we een zinvol gesprek kunnen voeren?"

Bedenk dat het niet om het deliverable zelf gaat. Het draait om het probleem dat je moet oplossen of onderzoeken, en de beste manier vinden om je oplossing te communiceren aan een klant die niet per se getraind is in het lezen van wireframes of diagrammen.

Wat willen we valideren en wat is de beste manier om het te presenteren?

Maarten Cox / UX Lead

Transitie tussen de verschillende fases van een project

Wanneer je overgaat van de analyse- naar de ontwerpfase, of van ontwerp naar ontwikkeling, is het altijd een goed moment om even met het team stil te staan. Gebruik deze tijd om de vorige fase te evalueren en te checken hoe het team vindt dat ze bezig zijn en hoe het project verloopt. Kan het kernteam verder, of moeten we bijsturen?

Wij werken met zelfsturende en zelfdocumenterende teams. Dat betekent dat degene die aan een onderdeel van het project werkt, verantwoordelijk is voor het documenteren van dat deel en het team bijeenroept om dat werk te beoordelen en de mensen die er vervolgens aan werken, in te lichten.

Acceptatie testing

Deze projectfase kan snel rommelig worden, dus let extra goed op! Wanneer het product of een deel ervan klaar is om door de klant getest te worden, zorg dan voor een goed systeem om hen te begeleiden. Laat hen weten wat je van hen verwacht, wat ze moeten testen en wat nog niet klaar is, hoe ze feedback kunnen geven en wat de verwachte reactietijden zijn van beide kanten.

Wij gebruiken de story map die gedurende het project door de teams is gedocumenteerd als basis voor acceptatietesten. Onze klant neemt een story, test deze en geeft vervolgens feedback of accepteert deze. Wanneer alle stories zijn geaccepteerd, wordt het project opgeleverd!

Hopelijk helpen deze sleutelmomenten je om mogelijke valkuilen voor je project te voorkomen. Natuurlijk heeft elk project zijn eigen belangrijke momenten, dus probeer deze momenten altijd te herkennen en gebruik ze om mogelijke problemen om te zetten in kansen!